Slovinsko - mobilita stínování PROJEKT – „TRVALE UDRŽITELNÉ FARMAŘENÍ V EVROPĚ“ 2023-1-CZ01_KA122_VET_000124027

Slovinsko - mobilita stínování PROJEKT – „TRVALE UDRŽITELNÉ FARMAŘENÍ V EVROPĚ“ 2023-1-CZ01_KA122_VET_000124027

Slovinsko - mobilita stínování PROJEKT – „TRVALE UDRŽITELNÉ FARMAŘENÍ V EVROPĚ“ 2023-1-CZ01_KA122_VET_000124027

V období od 15. září do 21. září jsem se zúčastnil společně s Ing. Milošem Lamačem mobility programu stínování ve slovinském Mariboru.

V rámci programu stínování jsme navštívili farmy, na kterých probíhala praxe studentů naší školy, jež byla součástí programu Erasmus. Jednalo se o firmy Konjeniško društvo Pesnica a Zavod Nazaj na konja. Společně se studenty jsme se seznámili s provozem, vybavením a vlastním chodem zmíněných provozů, které je srovnatelné s naším vybavením.

Dále jsme navštívili v Mariboru Zavod za Novodobno Izobraževanje. Zde jsme se seznámili s náplní práce a činností tohoto institutu a také se slovinským školním systémem. Lze říci, že je velmi podobný našemu systému. Také jsme zde získali podrobné informace o Slovinsku – místopis, turistické zajímavosti, přehled jednotlivých regionů i tradiční jídla a pokrmy.

Vyučuji předmět hospodářský zeměpis, tyto informace využiji ve výuce tohoto předmětu. Navíc jsem si pobytem v této zemi rozšířil poznatky o této zemi a hlavně o městě Maribor. V rámci programu jsme navštívili i místní muzeum, kde jsme získali zajímavé poznatky o historii země i Mariboru, a to i díky velmi poutavému výkladu paní průvodkyně.

Hlavní část našeho pobytu byla zaměřena na účast ve výuce teoretických předmětů a praktického výcviku na škole Šola Biotechnička. Zde jsme se zúčastnili náslechu výuky odborných předmětů. V naší škole většina pedagogů využívá připravené powerpointové prezentace. Zde byla výuka více zaměřena na klasický výklad. Žáci ale byli vedeni ke komunikaci průběžně kladenými otázkami i dotazy z navazujících předmětů, které tak posilovaly mezipředmětové vazby. Žáci byli plně soustředěni na výuku i s menším využitím obrazových pomůcek a technických zařízení. Toto zvyšuje interakci mezi žáky a pedagogem.

Měli jsme možnost zúčastnit se praktického výcviku, ve kterém studenti pod dozorem zaměstnanců školy prováděli na moštovací lince zpracování sklizených jablek. Na této lince dochází k mytí plodů, k jejich rozkrouhání, lisování šťávy, pasterizaci a na konci plnění horkého moštu do lahví. Zařízení, které jsme měli možnost vidět v provozu, by pro nás bylo velkým přínosem.

Na škole v Mariboru měli rovněž větší plochy vinic.

Ing. Zdeněk Šandera